isnusmumrikens

Här skriver jag om det mesta. Jag startade med att skriva om min kamp, och vägen till en Gastric bypassoperation. Nu har jag gjort den och jag skriver en del om det just nu, eftersom det tar upp det mesta av mina tankar för tillfället, men varefter tiden går kommer det även att handla om annat i mitt liv. Välkommen!

Maj 10, 2012

Publicerad 2012-05-10 04:19:37 i Livet efter GBP,

Satte mig ner för att skriva lite om allt som snurrat i min hjärna senaste tiden och hade börjat forma ett inlägg i huvudet. Men när jag nu väl ska skriva så är det blankt. Totalt tomt. Hmmm...

Börjar med att svara Linda som frågade mig hur jag äter på natten när jag jobbar.

Jag jobbar 21-07 och brukar ligga och sova fram till ca 15. Jag äter frukost när jag kliver upp, brukar kunna bli runt halv 4. Sen försöker jag  hinna med ett mellanmål innan jag åker till jobbet runt 19.15 (har ca 50 min bilfärd till jobbet) Innan jag börjar jobba äter jag varm mat. Min dietist sa sen att mellan ca 01 och 05 så ska man inte äta så "tungt" så jag äter yoghurt m müsli, Skyr (som är väldigt bra för oss opade eftersom den innehåller en massa protein) keso, frukt..ja saker som är lättsmält helt enkelt. Detta eftersom kroppen vilar på natten trots att vi är vakna. Sen dricker jag; vatten och grönt te mest, för att få i mig vätskan. Om jag orkar försöker jag hinna med att äta ett till mål mat innan 12 på natten också. När jag vet med mig att jag inte kommer att få i mig så mycket protein så brukar jag mixa en "drink" (typ Modifast som vi ska "flyta" på innan op) I mitt fall väljer jag NOKA Blåbär (finns på Hälsokost) som tydligen är det enda märke som är laktosfritt. Helt enkelt en räddare i nöden :)

Jag hoppas att du blev lite klokare Linda :)

Annars då? Tja...livet rullar på... Just nu är det ju inte på topp men jag vet att det kommer att ljusna snart igen. Det tvekar jag inte ett dugg på :) Det har bara hänt lite mycket senaste tiden. Yttre faktorer jag inte har så stor inverkan på. Men.."efter regn kommer solsken" :)

Nu kom jag ju på vad jag skulle skriva om :)'

Jag har ett tag känt mig låg (Nähä!! ;) ) Jag har känt mig stressad och inte fattat riktigt varför. Så insåg jag att jag har ju tappat mig själv någonstans på vägen. All min kreativitet har jag gömt långt långt bak på ett ställe som jag glömt bort. Vad gör jag när jag inte jobbar? Tittar på TV och surfar på sociala medier. Ja när jag inte umgås med vänner. Mitt liv levs genom Facebook...tragiskt men sant. Jag ville nog inte tro det om mig själv men jag är fasen beroende. Så i helgen bestämde jag mig för att..tja...avgifta mig lite. Stängde helt sonika av TV och lyssnade bara på musik genom datorn. Och detta på en fredagkväll... Den ni :) Och som jag fick gjort!! Har haft två kartonger stått i mitt "skämshörn" sen jag flyttade in....för 3,5 år sen!! Hade ingen aning om vad som fanns i dem men jag tog nu tag i det och gick igenom dem. Där i fann jag bland alla skräppapper, gamla brev och mina dikter. Där och då insåg jag att jag tappat en stor del av mig själv. Jag skrev ju alltid dikter förr. Som en slags ventil.
På lördagen fortsatte jag med ett vinnande koncept, rensade två korgar som stod i bokhyllan fulla med skräppapper. OCh kunde sen plocka in böckerna som stod i en papperskasse på golvet, i skämshörnet. Ja, nu behöver jag inte skämmas längre över hörnet :) Eller ja, så fort jag burit ner systers två kartonger i källaren så ser det bra ut där igen. Jag håller även på att rensa kläder som blir förstora (hehehehe, ett sant nöje) och allt annat skräp jag har en tendens att samla på mig.
Nästa projekt är att rensa i källaren och försöka få ordning där.

Jag har stressat en hel del över att läsa om andras framgångar på vågen, hur duktiga de är på att träna osv osv. Så jag gick ur gruppen jag var med på på Fb eftersom det fick mig att må dåligt. Och det känns bra. Faktiskt. :)

Så vad lär jag mig av detta då? Om jag sliter mig från dator och TV så får jag en massa gjort och börjar använda hjärnan igen :) Läser böcker igen. Lyssnar på musik igen. Njuter.

Uj, långt detta blev då... Och säkert rörigt till tusen. Men sån är jag just nu :)





Kommentarer

Postat av: \majja

Publicerad 2012-05-10 13:52:41

Jag är också där, jag glömmer mig själv och är bara närvarande, fast frånvarande.



Tyvärr har jag aldrig varit en do:er iofs, så jag vet knappt vad jag ska göra om jag stänger av och loggar ur. Jag önskar jag kunde plocka fram ett intresse, en talang, en hobby.. men hur gör man det?

Postat av: MaLiKa

Publicerad 2012-05-10 14:45:54

Du kanske känner dig "rörig till tusen" just nu men jag VET att du också är alldeles, alldeles uuuunderbar! <3

Postat av: Yohanna i Las Palmas

Publicerad 2012-05-16 00:28:22

Jisses! Det har jag faktiskt inte tänkt pâ att man kanske borde göra, stänga av.

För att stressa ner.

Tâl att tänkas pâ....



Hälsningar

Yohanna

som skickar med en länk:

http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/may/real-life-fafanga.html

Postat av: Ingela

Publicerad 2012-05-22 08:02:04

Duktiga du! Såna där grupper kan stärka en väldigt mycket lika väl som dom kan stjälpa otroligt snabbt. Jag har också gått ur alla såna för jag är inte lika "duktig" som alla andra märkte jag snabbt. Å andra sidan gör jag alltid saker på mitt vis, blir envis och tänker att jag ska minsann inte påverkas.. Självklart blir jag påverkad, jag sitter ju och surar när jag läser hur folk hurtar på. Självklart blir jag också inspirerad att faktiskt vara mej själv för det mår ju trots allt jag bäst av. Ingen annan än jag vet ju vad som är bra eller inte för mej.



Kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Här ska man kanske komma på nåt fyndigt att skriva så att ni ska få en hum om vem jag är... Hmmmm... En kvinna i sina bästa år, fantastisk på alla sätt och vis :) Jag är nyligen Gastric Bypassopererad och jag skriver här om livet före och efter, om tankar och funderingar, händelser från mitt liv i övrigt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela