isnusmumrikens

Här skriver jag om det mesta. Jag startade med att skriva om min kamp, och vägen till en Gastric bypassoperation. Nu har jag gjort den och jag skriver en del om det just nu, eftersom det tar upp det mesta av mina tankar för tillfället, men varefter tiden går kommer det även att handla om annat i mitt liv. Välkommen!

Några funderingar

Publicerad 2010-11-18 22:13:45 i Kampen för en GBP-op,

Min vän skrev detta inlägg:

http://ahlenius.blogg.se/2010/november/tjockisar.html

Och detta var mitt svar:

"Ja, sant allt du skriver :) Och Operationen är INTE en magisk lösning på alla problem som ju många patienter m obesitas tycks kunna tro...Inkl jag förr. Op är ju bara ett hjälpmedel till att kunna fullfölja sin viktminskning; EN del i lösningen på hela problematiken. Man får inte 80 kg överikt bara för att... Man behöver ta tag i många delar, ha hjälp av proffesionella psykologer, läkare m m... Nej, mig är det inte synd om, inte ett dugg :) Och du vet ju hur skoj, och FÖRVÅNAD framförallt jag blev när jag upptäckt hur jävla fantastiskt skoj jag tycker träna är :) Men till de som ev läser här och tillhör kategorin "fet och tyck synd om mig", STOPP! Tänk om! Bryt mönstret! Det ÄR värt det :) Jag behöver fortfarande min GBP-op men som hjälp, inte som lösning :)

Och DU, min älskling, var mitt första steg till att gilla träning! Du la ner en massa tid och möda på att göra träningsprogram till mig som jag inte använt (sorry). Men jag är ju jävligt seeeeg i starten, men nu så :) Tack C!"

För så är det. Det är INTE synd om mig för att jag är fet. Jag har ätit mig till varenda kilo alldeles själv. Jag kan inte skylla på dålig uppväxt, eller någonting annat. Jag har använt godis och dåliga matvanor som en alkoholist använder alkohol eller en narkoman använder droger, för att döva något inom mig, straffa mig själv. Det är den råa sanningen. Så nej, det är inte synd om mig. Ja, jag har en sjukdom och borde som andra få hjälp med det inom rimlig tid. När man som sjuk i ett beroende väl kommer till insikt om sitt problem så behöver man hjälpen ganska snart. En alkoholist eller narkoman som ber om hjälp får den ganska omgående...  Varför inte jag?

Nej, men jag väntar 2 år till...det funkar...absolut...
Förhoppningsvis kallar de en kvinna som inte behöver deras hjälp längre som har lyckats skala bort fasaden på 80 överviktskilon som hon gömt sig bakom i alla dessa år? En stark kvinna som klarar av att gå genom livet m huvudet högt och utan att gömma sig bakom illusioner.. Jag är inte där än, men jag jobbar på det :) Sakta men säkert :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Här ska man kanske komma på nåt fyndigt att skriva så att ni ska få en hum om vem jag är... Hmmmm... En kvinna i sina bästa år, fantastisk på alla sätt och vis :) Jag är nyligen Gastric Bypassopererad och jag skriver här om livet före och efter, om tankar och funderingar, händelser från mitt liv i övrigt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela